Kunst og kunsthåndværk

At skabe, eksperimentere og fordybe sig i forskellige kunsthåndværk sætter fantasien og det skabende element i bevægelse. Kreativiteten blomstrer i takt med produkt og begejstring, udvikler din livs erfaring. Erfaringer der kan være brugbare i studier i kunstneriske eller pædagogiske veje.
Vi vægter mødet med hinanden og udviklingen af de gode ideer, pladsen til videbegær og legesyge, samt til hin-andens behov for ro og fordybelse.
Der modtages fælles og individuel undervisning, hvor du kan udvikle egne tekniske færdigheder i forskellige kunstnerisk håndværk.

Inden for kunst og kunsthåndværk kan du vælge mellem følgende fag:

Mixed Media:

Teknikker i forskellige overfladebehandlinger, metalpatinering, fototransfer, gips og papiraftryk gennemgås. Vi vil arbejde med håndlavet papir til brug på billedfladerne. Vi vil tale om komposition, forenkling og stoflighed i billedet. Materialekundskab og billedgennemgange vil indgå.

Croquis
Arbejde med kroppens anatomi og bevægelses lære. Tegner hinanden i forskellige positioner med forskellige materialer. Teoretiske og praktiske oplæg, om tegningens mangfoldighed og udvikling. Kunsten at se, frem for at gengive efter hukommelsen. Undervisningen vil indeholde modulering i ler og skitsering efter nøgen model.

Maleri
Vi arbejder med forskellige tilgange til maleriet. Afprøver forskellige malerteknikker og eksperimentere med materialerne. Maler med lukkede øjne, 2 meter lange pensler, pap, kridt og sand. Inspirationen henter vi i vores hverdag og i forskellige kunst historiske perioder.

Trykkeriet
Her arbejdes med at skabe grafiske billeder i høj- og lavtryk på bl.a. pap, skumplast, plexiglas og linoleum. Vi eksperimenter og leger med farver og sværte.

Levende billeder
Her fremstilles den gode historie fortalt i billeder og musik Her kan arbejdes med dias, stop motion, foto, skygge billeder og sand kunst. Der vil være muligt at arbejde på computer.
Se elevfilm om kunstdage. (Åbner i Facebook)

Land art
Her skabes stemnings billeder og installationer, som huskes hele livet, men som forgår i tiden. Vi skaber billeder i naturen. Ude i vandet, på stranden, i træerne og i lyset om natten.
Se video (facebook) om land art.

Tegning og akvarel
Vi afprøver forskellige tegne redskaber og tegne metoder samt farvelære. Fordyber os i færdigheder inden for akvarel teknikker. Vi arbejde med at illustrere en historie eller tegne i naturen.
Se Shivans facebook-video om en dag med kul og kridt.

Skulptur
Her arbejder vi med det tredimensionelle udtryk. Vi skaber skulptur i ler og papir. Gips afstøbninger, isskulptur, mosaik og pileskulptur. Vi blander materialer så meget vi kan og tør.

Keramikværksted
Lerets mangfoldighed afprøves. Her afprøves forskellige teknikker som støbe, dreje og modulering. Den Japanske brændings proces ”Raku” vil blive introduceret. Forløb som smykker og ler, kirker og religion og ikoner vil kunne indgå som forløb.

Kunstforståelse
Vi diskuterer ”Hvad er kunst”. Vi ser kunstfilm. Besøger lokale kunstnere og gallerier i omegnen.

Selvstændigt kunstnerisk projekt
Her kan du fordybe dig i din ide og interesse. Arbejde med processen fra ide til produkt. Kunstprojektet kan være alt lige fra tegning til mosaik. Forløbet kan indeholde forskellige kunst oplæg og elev præsentationer og fremlæggelse.

Knivmageri
Design af skæfte. Formning af skæfte. Tilpasning af læderskede til den færdige kniv. Historiske perspektiv på knivens betydning

Lyrik og billeder
Vi arbejder med ord rim og remser og laver forskellige små billeder til.

Haikudigte
Er en Japans digtemåder, der omhandler naturen. Vi skal lave natur digte på hvert vores sprog. Lege med ord og billedsprog samt fremførelse og oplæsning.

Filtning
Vi vil arbejde med forskellige filteteknikker, Forholde os til materialet, hvad det kan, hvor det kommer fra og lidt om historien bag. Vi vil arbejde med små ting i filt, punge, små tasker osv. Og lidt større ting, hvis der er behov og mulighed, såsom tørklæder eller mindre beklædning, hjemmesko og hatte. I vil blive præsenteret for nålefilt og hvilke muligheder den teknik har i forhold til eksempelvis at udsmykke en filtet taske.

Foto og ord
Vi skal arbejde med ord som pusterum, balance, harmoni. Snakke om betyd-ning og finde billeder dertil i vores dagligdag og naturen.